Saturday 30 November 2013

ゴミカートの代わりに新しい車いす!!

アクロムくんは、17歳の盲ろう者(目が見えず、耳も聞こえない人)で、自分独りで自由に歩き回ることが困難です。6歳の時に脳性麻痺と誤って診断されました。彼のお母さんは、2年以上もの間、社会福祉局に車いすをお願いしてきましたが、彼は歩けるので、車いすをもらうことができませんでした。仕方なく、家にあるゴミ用の荷車や、ロバの馬車にアクロムくんをのせて移動していました。

アクロムくんは、JICAの盲ろう者実態調査のときに、初めて車いすに座りました。アクロムくんは本当に喜んで、自分で車いすを動かしはじめました。妹に車いすを押してもらって、部屋中を動き回りました。

アクロムくんは、お母さんが大好きです。車いすがなかった時は、いつもお母さんに抱きついて歩いていました。アクロムくんの好きな食べ物はホットケーキです。

アクロムくんは、まだ車いすの使い方がよく分かりませんが、だんだん慣れてくると思います。これからのアクロムくんの生活に、新しい車いすがとても役に立つことでしょう。本当にありがとうございました!


アクロムくんと彼のお母さん
Akrom and his mother

[English translation]

Akrom is a 17-year-old Deafblind person (he can't see and can't hear), that's why it is difficult for him to walk around alone freely. He was incorrectly diagnosed with cerebral palsy at the age of six. For more than two years, his mother had been asking for a wheelchair at social welfare office, but as he was able to walk, he could not get any wheelchair. As a last resort, Akrom's mother made use of the cart for garbage available in the house and donkey carriage to move him around.

During JICA's seminar-training for the Deafblind, Akrom sat in a wheelchair for the first time in his life. He was so happy,  that began moving the wheelchair on his own. Then he asked his sister to push the wheelchair to move him around the room.

Akrom loves him mother so much. When there was no wheelchair, he used to walk hugging always his mother. Akrom's favorite food is pancakes.

Akrom does not know how to use the wheelchair yet, but I think he will learn gradually. This new wheelchair will be very useful for Akrom in his future life. Thank you so much!

written by Murato
corrected by Ohno san

No comments:

Post a Comment