Saturday 7 December 2013

ナマンガンDET

11月29日、「亀さんグループ」はナマンガン州チョルトク市で、DETトレーニングを実施しました。チョルトク市はナマンガン市からほぼ20km北に位置しています。ナマンガンまでは車で5時間以上掛かりました。ウズベキスタン障害者協会チョルトク市支部の会長ゼボーさんと協働して、トレーニングを実施しました。

On November 29, the "Tortoise group" conducted DET training in Chortoq city Namangan region. Chortoq city is located in almost 20 km to the North from Namangan city. We went to Namangan by car, which took us more than 5 hours. The training was carried out in collaboration with the chairman of Chortoq branch of the Uzbek Society of Disabled People - Ms. Zebo Azibayeva.

今回、ナゾのキャットはDETトレーニングのメインファシリテーターになれて、とてもラッキーでした。
ムヤッサルさんが副ファシリテーターでした。
This time the "Mysterious cat" was really lucky to be the main facilitator of DET training. Muyassar was the co-facilitator.

しかし、トレーニングが始まった直後に突然電気が消えてしまい、プロジェクターが使えなくなってしまったので、プレゼンテーションをノートパソコンで見せて対応しました。トレーニングを実施した部屋は、ウズベキスタン障害者協会ヤンギヨル支部文化センターよりもずーっと寒かった。

However, when the training started the electricity was suddenly cut off, and she had to show the presentation on the notebook. The room where the training was held was much colder than at the Cultural Center of the Uzbek Society of Disabled People Yangiyo’l Branch.

トレーニングは、チョルトク市48番学校で行いました。16人の障害者が参加しました。
The training was held at Chortoq city school #48. 16 disabled people participated.
「障害って何ですか?」と言う質問に、ナゾのキャットが参加者から答えをもらっています。
Nazokat is receiving answers to the question "What is disability" from the participants.
また「障害は神様からの罰である」と言う答えが多かった。
Again the were lots of answers such as "Disability is a punishment from God."
「この星☆型を箱に入れることが出来ますか?」と言うゲーム。日本のボランティアのゆかちゃんと一緒に。
A game called "Can you put this star into the box?" Together with Yuka - a volunteer from Japan. 
星のサイズが小さかったため、参加者は間単に星を箱の中に入れることが出来ました。
次回は星をもっと大きくしなければらないですね。ナゾのキャットは困りました。
As the size of the star was small, the participants managed to insert the star easily into the box. Next time the star should be of bigger size. Nazokat was troubled.
ウズベキスタン障害者協会チョルトク市支部のリーダー・ゼボーさん(中央)。グループディスカッションの時に。
The leader of the Uzbek Society of Disabled People Chortoq branch Ms. Zebo Azibayeva, during the group discussion.
コーヒーブレイクの時に、48番学校の小学生が小さなコンサートを開いてくれました。
写真では伝統的な服を着た女の子がウズベクの伝統的な楽器「ドゥタール」を弾いています。
その後、大野さんも上手にドゥタールを弾いてくれました。
During the coffee break #48 school children performed a small concert. In the photo, a little girl dressed in traditional clothes is playing an Uzbek traditional instrument called "Dutar". After her, Ohno san skillfully played on dutar.
第二セッションのグループディスカッション:「チョルトク市の障害者のための行動計画」
Second session's group discussion: "Plan of action for the disabled people in Uzbekistan".
ナゾのキャットはゼボーさんにDETのマニュアルをプレゼントしました。
Nazokat presented DET manuals to Zebo.

今回のDETトレーニングは、結果的には良かったと思われます。参加者は全員本当に積極的でした。トレーニングの終わりに、ナゾキャットさんが「皆さん、トレーニングに参加して自分の障害についての意見が変わりましたか?」と質問すると、皆が「はい、変わりました!」、「面白かったです!」、「またナマンガンに来て下さい」と言いました。

I think, as the result the DET training this time was really effective. All the participants were really active, and when in the end Nazokat asked "Has your opinion regarding disability changed?" everybody replied: "Yes, it has changed!", "It was really interesting!", "Please come to Namangan again!".

written by Murato
edited by Ohno

No comments:

Post a Comment